18. februar 2014

Mål nummer 1: lyst brød


Har dere sett bilder av brød med kjempestore bobler og deilig sprø skorpe? Det er noe sånt jeg har i tankene når jeg tenker på det perfekte lyse surdeisbrødet. Det må da gå an å få til det her hjemme også. Eller..?

I går våknet jeg nesten med sommerfugler i magen. Ikke forelskelses-sommerfugler, men surdeig-sommerfugler. Nå skal dere få lese hva jeg har drevet med de siste dagene.

Lyst surdeigsbrød er nokså nytt for meg, så før jeg slipper kreativiteten løs, prøver jeg ut metoder som er å finne rundt omkring. Etter flere halvveis-forsøk plukket jeg ut Susan Williams sin. Den gjorde inntrykk, virker som om hun har gjort dette før.
Her kommer fremgangsmåten, fornorsket, mine observasjoner inkludert:

Først må man få liv i surdeigstarteren. Den mener Susan at må mates 3 ganger før man bruker den til baking. Altså for å kunne starte brødbakingen en lørdagsmorgen, må surdeigen mates torsdag kveld, så fredagsmorgen og fredagskvelden. Da er den fin og livlig til lørdagsmorgenen. Starteren kommer jeg tilbake til en annen dag.

Så lager man en slags fordeig,  i oppskriften kalt the sponge - svampen:
130 g  surdeigsstarter av hvete
ca 100 g lunket vann
ca 140 g mel (jeg brukte Regals Bakerens utvalgte hvetemel)

Bland sammen starteren og vann. Tilsett så mel og bland alt godt. Dekk med plastfolie, la det stå i romtemperatur i 2-3 timer.

Da kommer vi til selve deigen:
340 g vann
680 g mel
2 1/2 ts salt

Ha svampen i kjøkkenmaskinbollen, tilsett vann. Sett maskinen på laveste hastighet, og bland inn mel, litt og litt. Kjør maskina med deigkroken til deigen er blitt en ball, og fortsett ett minutt til.  Dekk bollen med plast og la deigen hvile i 20 minutter.

Lag så en lomme i deigen, hell saltet i lommen. Elt deigen i ca 5 minutter, til den er glatt og fin. Løft den over på kjøkkenbenken og form en fin ball med hendene. Deigballen kjennes utrolig deilig og myk å ta på! Dekk bollen med plast og la deigen doble seg, min fikk 5 timer på seg.


Løft deigen over på kjøkkenbenken. Er den litt klissete, ha mel under og på hendene. Trykk deigen forsiktig flat og brett sammen kantene som en konvolutt. Det kan gjerne gjøres flere ganger for å aktivisere gjæret og få litt luft i deigen.

Del deigen i to og form to ovaler. La den hvile 15 minutter under plast. Gi deigbitene ønsket form. Det er god ide å støtte dem på sidene, på stekebrettet vil de antageligvis flyte utover. Du kan for eksempel lage kanter av brødformer. Jeg la min på bakepapir i en mindre type langpanne.

Da kan brødene overnatte i kjøleskapet, i ca 12 timer. Dekk dem med plast. Det kan være smart å pensle deigen lett med olje først, det er ikke noe hyggelig å ha plasten sittende fast i deigen etter så mye arbeid.

Og vær nøye med å dekke brødet, det var tydeligvis ikke jeg og her er resultatet:

Som dere ser, er brødet glatt og fint på toppen, men kanten som ikke var dekket med plast, er tørr og hard. Den tørre kanten kommer til å sprekke opp under videre heving.

Hos meg ble ikke brødene så mye større i kjøleskapet. Ta dem ut neste morgen og gi dem 3-4 timer til å heve seg på.

Endelig steking! Varm ovnen til  260°C og legg inn bakesteinen hvis du har det (jeg brukte en enkel pizzastein). Når den er varm, legg brødet forsiktig på stenen (jeg løftet det med hele bakepapiret).

Så kommer den skumle delen: snitte brødene. Lag 2-3 snitt i brødet, bruk en veldig-veldig skarp kniv. Jeg synes det er så lett å ødelegge hele utseendet til brødene hvis kniven er sløv eller snittene av en eller annen grunn ikke blir som man hadde tenkt. De få gangene jeg har prøvd å gjøre dette, har jeg ofte opplevd at brødet har en tørr overflate og kniven røsker i deigen. Resultatet blir ikke fint. Noe å jobbe med videre.

Like før brødene skal i ovnen, spray dem med vann. Sett dem i ovnen og skru ned varmen til 230°C. Videre kan du enten hive litt vann i bunnen av stekeovnen, eller sprute vann på brødet etter et par minutter. Da er skorpen fuktig og tøyelig for videre heving i begynnelsen av steketiden, og blir deilig og sprø etter hvert.

Stek i 30 minutter. Hører du en hul lyd, når du banker under brødet, er den ferdig.


Selv om det frister å skjære i det med en gang, bør man vente til brødet har avkjølt seg litt. Ellers kan den være klissete og rulle seg fast på kniven.

Fornøyd? Tja, egentlig ikke så verst. Jeg er litt usikker på om det er verdt et tre dager langt kjærlighetsforhold. Det kan jeg si etter flere forsøk og fremgangsmåter. Smaken var overraskende god, utseendet kan nok forbedres.

Det beste ved hele bakeopplevelsen var nok lukta - synd at den ikke kan fotograferes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar