1. mars 2014

Aromaterapibrød, brødaromaterapi, brødterapiaroma...

En haug med mine favorittkrydder sammen i et rugsurdeigsbrød. Dette gledet jeg meg til å bake og lukte - og smake, ikke minst.
For å gjøre bakingen litt mer spennende, lagde jeg to brød, en med hvetesurdeig og en med rugsurdeig.  Gjærvarianten droppet jeg. Deigen inneholder like mye hvete og rug. Etter kornbrødet merket jeg stor forskjell om jeg brukte surdeig av hvete eller rug i brødet. Så nå bakte jeg to like brød samtidig, bare med forskjellig surdeigsbasis.

Resultatet ser dere tydelig på bilde nedenfor. Ja, nemlig, det er nesten ikke noe forskjell. Begge brødene er like luftige og saftige. Teksturen på boblenettet er kanskje litt forskjellig, men det skyldes heller at hvetesurdeigsbrødet fikk litt lenger tid på andre heving siden det tok ganske lang tid å steke det første brødet. Dermed løftet det seg ikke i ovnen på samme måte som rugsurdeigsbrødet. 


Brød med hvetesurdeig til venstre, rugsurdeig til høyre. Med minimal forskjell.

Men smaken da, spør dere kanskje. Ikke mye å si om det heller. Man hadde kanskje kjent forskjell på et vanlig brød, men her gir krydderet så mye ekstra at det er virkelig vanskelig å kjenne de små smaksnyansene gjennom det. 

KRYDDERBRØD MED RUG


400 g vann
70 g surdeigstarter eller 1 ts tørrgjær
250 g sammalt rug fin
200 g hvetemel
50 g sammalt hvete fin
45 g agavesirup (eller en annen mørk sirup)
8 g fennikelfrø
2 g anisfrø
3 g karve
9 g salt
revet skall fra en appelsin

Ha vann i en bolle, tilsett starteren, sirupen, appelsinskallet og krydderfrøene.
Bland alt det tørre i en annen bolle. Bruker du gjær, bland det sammen med melet.

Rør melblandingen sammen med vannet, litt etter litt. Når alt er godt blandet, kan det få stå i 15 minutter under plast. Rør rundt i deigen en gang til. La det stå 15 minutter til og rør en siste gang. Etter det skal deigen stå i ca 12-13 timer under plast.

Så er det tid for bretting igjen. Løft deigen på kjøkkenbenken, flat det litt ut og brett hjørnene innover som ved en konvolutt. Siden det er mye rug i deigen, er den klissete og man må bruke en del mel på hendene. Bruk også deigskraper hvis den setter seg fast på benken. Form brødet som du vil ha den (rund, avlang...) og la den hvile i 15 minutter. Da skal brettekantene være under brødet. Løft så brødet i hevekurven - har du ikke det i hus, kan du bruke for eksempel et dørslag foret med et melet kjøkkenhåndkle. Der skal brødet heve 1-1,5 timer. Dekk med plast for at brødet ikke skal tørke ut.

Varm stekeovnen til 250 grader, har du en bakestein, sett den også i ovnen. Og har du en jern- eller leirgryte, bruk gjerne den å bake i.
Jeg bakte mine brød på en vanlig pizzastein, men sørget for å ha nok damp i ovnen, spesielt i starten av steketiden. Legg en plate nederst i ovnen og kast vann på den når du legger inn brødet. Det samme kan du gjøre en gang til om ca 3 minutter.

Løft brødene over på bakesteinen, med brettekanten ned. Snitt brødet med en skarp kniv. Stek i 30 minutter ved 250 grader. Har du damp i ovnen etter det, kan du ta ut vannbrettet eller åpne ovndøra litt. Stek videre i 20 minutter ved 230 grader.
Avkjøl på rist. Vent med å skjære i brødet til de er helt avkjølt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar