14. mars 2014

Mitt eget lille surdeigsbarn

Jeg lagde min første rugsurdeig i 2007. Den ble det godt bakt med, helt til en gang jeg var lenge borte hjemmefra og hadde en bakepause. Da fant jegut at det var best å be om ny surdeig av en venninne. Og den har det blitt bakt med helt til i dag.

Nå har jeg forsøkt å lage en ny surdeig for å kunne dele en utprøvd oppskrift med dere. Denne er basert på rug.
Beregn minst fem dager hvis du skal lage en rugsurdeig, og to dager til hvis du vil ha en hvetesurdeig.

RUGSURDEIG

Dag 1
Bland sammen:
200 g vann
200 g sammalt rug grov
1 stor spiseskje yoghurt naturell

Dag 2
70 g deig fra dag 1
200 g vann
200 g sammalt rug grov

Dag 3
70 g deig fra dag 2
200 g vann
200 g sammalt rug grov
litt salt

Dag 4 
70 g deig fra dag3
200 g vann
200 g sammalt rug fin (eller fortsett med grov)
litt salt

Dag 5
Bak!

I mellomtiden skal surdeigen stå under plast. Jeg var ikke så nøye med å pakke den inn, dekket bare bollen med vanlig plastfolie. Og lot den sto på kjøkkenbordet over panelovnen.

Reaksjonen så jeg allerede før tredje blanding. Med grovt mel synes det ikke så godt oppå deigen, men bruk gjerne en glassbolle, så ser du de små boblene gjennom glasset.

Istedenfor femte mating bestemte jeg meg for å prøvebake med min nye surdeig. Den så boblende og svampeaktig ut da jeg rørte i den så jeg så ingen grunn til å vente lenger. Utålmodig var jeg også, selv om jeg vet at surdeigen bare blir sterkere for hver mating.

Så det ble tre av mine vanlige rugbrød. Og de ble faktisk kjempebra! Fin og skummende overflate på fordeigen, og deig som reiste seg over brødformene.
Det sies at brødet skal bakes med kjærlighet. Kanskje det var det som gjorde det - kjærlighet fra bunn av?

HVETESURDEIG

Jeg fikk min hvetesurdeig ved å mate rugsurdeigen med hvetemel om morgenen og om kvelden. Bland lik mengde (i gram) hvetemel og vann og la surdeigen stå under plast i romtemperatur. Mater du den slik i tre dager, burde du ha en fin og boblende hvetesurdeig.


Rugsurdeig full av liv og bobler. I et litt undervurdert glass...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar