23. mars 2014

Verdens beste frokostrundstykker

Det har blitt noen bakeeksperimenter i helgen. Og mye godt brød. Jeg vil gjerne begynne med rundstykkene, det var det som imponerte både meg og familien mest, og som helt sikkert skal gjentas. Kanskje til og med bli en slags lørdagstradisjon.

Ferske brød flere ganger i uken er godt det, men ingenting slår ferskt brød til frokost. I jakten på spennende bakeprosjekter kom jeg over denne fantastiske bloggen. Og jeg ble inspirert til å lage rundstykker som kan bli ferdige før hele familien har stått opp og satt seg til bords. Høres ikke det deilig ut?

Og det er mulig. Med litt forberedelser på kvelden har du nybakte surdeigsrundstykker om morgenen på en time.

Du trenger:
80 g hvetesurdeig
525 g vann
400 g hvetemel
200 g siktet speltmel
50 g siktet rug
50 g sammalt hvete fin
2 ts salt

På kvelden
Løs opp surdeigen i vannet. Tilsett alt melet og rør dette godt sammen. Ikke ha i salt ennå. Nå skal deigen hvile en time.

Tilsett salt og bland det godt inn i deigen. Vent i 30 minutter.

Ha en dråpe olje på kjøkkenbenken og gni det litt utover. Hell deigen på benken. Strekk og brett den noen ganger, denne metoden er vist nærmere her. Løft deigen tilbake i bollen (jeg pleier å smøre den også med litt olje), med brettsiden ned. Vent i 30 minutter til.

Hell deigen på kjøkkenbenken igjen og strekk og brett noen ganger til. Dekk bollen med plastfolie og la deigen hvile på romtemperatur til neste morgen.

Neste morgen
Når du står opp, tar du mel eller olje på kjøkkenbenken og løfter deigen ut av bollen. Strekk og brett kantene en gang. La deigen hvile i 10 minutter.

Da kan du skru på ovnen på 250 grader. Brett deigen en siste gang, strø mel over deigen og snu den forstikig, sånn at brettekantene kommer nederst. Strø mel over også. La deigen heve i ca 45-60 min.

Bruk deigskraper og del deigen i biter, størrelsen på rundstykkene bestemmer du selv. De blir ikke jevne og runde, men heller røffe med ulik fasong. Løft rundstykkene på stekebrettet (det er nok deig til 2 stekebrett). Spray bollene med vann før du setter dem i ovnen. Det kan du også gjenta etter 5 minutter i ovnen.

Stek i 15-20 minutter på 230 grader til de er lysebrune og har fått sprø skorpe. Steketiden kommer an på størrelsen. Avkjøl på rist.



Her er et sammendrag for å gjøre tidsberegninen enklere.
1. Bland vann, surdeig, mel - vent 1 time.
2. Tilsett salt - vent 30 minutter.
3. Strekk og brett deigen - vent 30 minutter.
4. Strekk og brett deigen - la stå over natta.

5. Om morgenen - Strekk og brett - vent 10 min.
6. Strekk og brett - vent 1 time, del deigen og stek.

Og der har du deilige sprø rundstykker på frokostbordet!



1 kommentar:

  1. åhh...jeg er heeelt fersk,har min første starter i kjøleskapet nå...den siste delen av surdeigs veiledningen jeg har fulgt..i morgen kveld blir det disse rundstykkene til kveldsmat...forhåpentligvis :)

    SvarSlett