1. april 2014

Herlig med havre

Alle vet at havre er et av de sunneste kornslagene. Alle vet også at havre er veldig vanskelig å bake med. Havre er glutenfritt - det sier vel sitt om bakeegenskapene.


Er det en måte å bake med havre på, må det være med surdeig. I følge denne fine artikkelen her kan man ha hele 40% havre eller bygg i brøddeigen - ved hjelp av surdeig. Jeg tok det først litt på følelsen, men senere kalkulasjoner viste at brødet mitt har en havreprosent på hele 45 (av mel). Fornøyd!

Og det var nok ganske nærme den øverste grensen - jeg måtte skjære litt over middels tykke skiver for at brødet ikke skulle smuldre. Men femåringen min klarte å skjære og spise brødskiven uten at den gikk i stykker. Det er et bra tegn. Dessuten likte han smaken.

Jeg liker måten havre gjør brødet smuldrete og saftig på samme tid. Smaken er som skapt til å nytes sammen med gulost.

Havre er et ukjent landskap for meg. Siden surdeigsstartere har vist seg til å være ganske universale, brukte jeg ikke tid på å lage en havrestarter, men blandet de to startere jeg allerede har: hvetesurdeig og rugsurdeig. Kommenter gjerne hvis du har erfaring med havresurdeig.

Havremel er ikke noe hokus-pokus ingrediens. Det finnes på de litt større matbutikkene. 

HAVREBRØD

På kvelden:
50 g rugsurdeig
50 g hvetesurdeig
500 g vann
200 g hvetemel
150 g havremel

Løs opp surdeigen i vann. Tilsett melet og la det stå under plast over natta,  ca 12-15 timer. Deigen burde begynne å boble litt.

Neste morgen tilsetter du:
8 g salt
25 g sukker
40 g havrekli
40 g havregryn
200 g hvetemel
100 g havremel

Bland alt sammen til en jevn deig. Her trengs det ikke noe ekstra elting. Smør en brødform, og fyll den 2/3 med brøddeig. Strø over havrekli eller havregryn. La brødet heve på romtemperatur i ca 3 timer.

Forvarm ovnen til 230 grader. Spray brødet med vann like før du setter det i ovnen. Stek først i 10 minutter ved 230 grader, så 30 minutter til ved 200 grader. Avkjøl på rist.

Havre gir brødet en fin gyllen farge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar